Chiar dacă, din punctul de vedere al preferințelor consumatorilor, berea este, în continuare, depășită de vin în Italia, ea reprezintă o băutură din ce în ce mai apreciată. Și înmulțirea numărului de sortimente de bere artizanală, cu arome uneori fanteziste, explică parțial acest succes.
Și nu doar aromele sunt ieșite din comun, ci și denumirile. De pildă, Birra del Borgo oferă o bere cu aromă de stridii (!), botezată Perle pentru porci. Chiar așa, „Perle ai Porci”, o trimitere clară la expresia „Margaritas ante porcos”. De unde deducem că onor marketingul respectivilor berari fie îi bănuiește pe iubitorii de bere că ar avea simțul umorului, fie că sunt cam porci. În fine…
Trecând însă într-un registru serios, Birra del Borgo, prezentată pe larg într-un recent material difuzat de AFP, are un evantai extrem de larg de beri pe care le oferă iubitorilor acestei băuturi.
„Avem 7 beri «clasice» pe care le producem pe tot parcursul anului, apoi 4 beri, corespunzătoare fiecărui anotimp, câte o bere pentru fiecare lună din an, o colecție pe care noi am denumit-o «bizarele» (le bizzarre – n.n.), și, în fine, mai avem beri pe care le producem doar pentru anumite ocazii speciale” a declarat agenției franceze de presă Luciana Squadrilli, manager la Birra del Borgo.
Câteva exemple de bizzarre? Păi de pildă Rubus (cu zmeură), KeTo Reale (cu tutun; KeTo vine de la Kentucky Toscano), Equilibrista (50% must de vin, 50% must de bere) și, deloc în ultimul rând, berea-șampanie, Caos (75% must de bere, 25% must de Malvasia, se fermentează în sticlă, cu ajutorul levurilor de șampanie). Plus BdBi(g)Bodylblu, o bere despre care nu se spune exact din ce-i făcută (formulă magică!), dar așa o denumire cere, firește, oleacă de mister.
„Cred că iubitorii de bere apreciază această fantezie și posibilitatea de a combina ingrediente tipic italiene pentru a obține băuturi speciale, mai ales într-o țară ca a noastră, care nu se poate lăuda cu o tradiție în producția de bere, deci nici cu gusturi bine definite din acst punct de vedere”, afirmă Andrea Lecchini, șeful producției.
Vinul conduce încă în preferințe cu 37-29
Conform unei anchete făcută de Assobirra (asociația producătorilor de bere din Italia), 71% dintre italieni beau bere, iar 28,8% dintre ei o consideră bătura lor preferată, comparativ cu 37% care preferă vinul. Interesantă este și motivația: amatorii de bere spun despre aceasta că e „băutura cea mai «democratică», potrivită în orice ocazie și care are un preț modic”. Chiar dacă o sticlă de bere bună, de 75 cl, costă în jur de 10 euro.
„Acum 5 sau 10 ani nici nu puteam visa la așa ceva, iar acum viitorul ni se pare mai mult decât roz”, spune Brooks Carretta, un tânăr berar italo-american, care lucrează la Eataly (un fel de supermarket al iubitorilor de gastronomie din Roma). „Producem în momentul de față cam 1.000 de litri pe săptămână, iar acum tocmai scoatem din cuve o bere parfumată cu papaya și pepene roșu.”
Dar o dovadă mai concretă că italienii au început să se îndrăgostească de berea artizanală o reprezintă creșterea exponențială a numărului de micro-berării din Italia. Conform cifrelor oferite de Assobirra, erau 7 în 1996, au ajuns să fie 445 în 2011.
Simpatic articol, eu voiam sa va spun ceva care nu e anecdota, cu multi ani in urma cand am batut prima oara Italia, am fost sfatuita sa beau vin.
Explicatia? Pana si carabinieri beau vin la masa de pranz, asa ca daca bei vin poti conduce linistita, ca nu te miros, de la bere da. Nu stiu daca e o explicatie plauzibila, dar macar e haioasa.
Simpatic articol, eu voiam sa va spun ceva care nu e anecdota, cu multi ani in urma cand am batut prima oara Italia, am fost sfatuita sa beau vin.
Explicatia? Pana si carabinieri beau vin la masa de pranz, asa ca daca bei vin poti conduce linistita, ca nu te miros, de la bere da. Nu stiu daca e o explicatie plauzibila, dar macar e haioasa.