Berarii francezi s-au hotărât: așa nu se mai poate! Gata cu halba de bere sorbită repede pe terasă, sau cu ochii la vreun meci de fotbal. Consumul scade în Franța (doar 19,73 milioane de hectolitri în 2010), așa că berea produsă în Hexagon trebuie să-și modifice radical imaginea
Soluția? Aproximativ aceeași ca în cazul vinurilor. Adică magazine și baruri specializate, legătură strânsă cu mâncarea, berării de „terroir” și organizarea de numeroase degustări.
Cu un consum anual de doar 30 de litri de bere pe cap de locuitor (față de 85 în Belgia, sau 149 în Cehia), Franța a ajuns pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește consumul. Iar în acest context, doar micii producători, cei care oferă beri artizanale sau speciale, reușesc să mai obțină profit. Ceea ce demonstrează că gustul consumatorului s-a schimbat.
„Exista deja unele progrese, dar mai e mult până departe, iar acest proces de schimbare durează mult. Dacă acum vrei să bei o bere franceză bună, trebuie să mergi neapărat la fața locului”, spune Loïc Mayoud, de la Brasserie Georges din Lyon, un vechi local (înființat în 1836), care și-a deschis propria sa micro-fabrică de bere în 2004.
În Franța există la ora actuală aproximativ 500 de astfel de berării mici, care își propun să lupte împreună împotriva giganților InBev, Heineken, Foster’s sau Guinness.
Christian Bourganel, fondatorul fabricii de bere Bourganel din Ardèche și președintele Biera (asociația de promovare a berăriilor din Rhône-Alpes) a reușit deja să obțină mai multe premii pentru inovație și un titlu de „berea new-yorkeză a lunii” cu berile sale cu arome de castane, nuga, afine sau miere.
„La fel ca în cazul vinului, am vrut și noi să dăm oamenilor o imagine a «terroir»-ului și să obținem o mai largă recunoaștere a acestui produs nobil. Aducând elementele specifice zonei noastre, cum ar fi nugaua, afinele sau castanele, am reușit să atragem chiar și consumatori care nu beau bere înainte”, a declarat el pentru AFP.