Nu e zi lăsată de la Dumnezeu în care ministrul Valeriu Tabără să nu apară în mass-media cu declarații din cele mai diverse. De multe ori despre cât de bune sunt Organismele Modificate Genetic (desigur!), alteori despre viitorul de aur al agriculturii românești, despre puhoiul de bani europeni care de-abia așteaptă să se reverse peste fermierii români și, nu în ultimul rând, despre producțiile-record pe care le vom băga în hambare anul acesta.
Ce nu ne spune Valeriu Tabără? Păi, de pildă, faptul că, la o suprafață agricolă de 9,4 milioane de hectare, România are o flotă de 175.000 de tractoare, în timp ce în Polonia, la 14 milioane de hectare sunt în funcțiune 1,5 milioane de tractoare, conform datelor Organizației pentru Alimente și Agricultură (OAA) din cadrul ONU.
Astfel, fiecare tractor din Polonia acoperă o suprafață de circa zece hectare, în timp ce în România fiecare tractor funcțional este responsabil de o suprafață de cinci ori mai mare. În plus, cu toate că în ambele țări lucrează în agricultură mai mult de două milioane de oameni, la noi există un tractor la 16 agricultori, în timp ce în Polonia raportul este de opt ori mai mic, respectiv un tractor la doi agricultori. Și se vede, în condițiile în care producțiile sunt și de două ori mai mari decât în România. Spre exemplu, fermierii polonezi au recoltat anul trecut circa 9,2 milioane de tone de grâu, în timp ce producția românească s-a cifrat la 5,7 milioane de tone. În plus, Polonia are producții superioare și în cazul rapiței sau al ovăzului, 3,6 milioane de tone, respectiv 2,1 milioane de tone – față de 1,2 milioane de tone în România, respectiv 0,9 milioane de tone.
Situația parcului de tractoare de pe piața locală ar putea fi și mai gravă având în vedere că datele Ministerului de Interne arată că anul trecut se aflau în evidențe circa 50.000 de tractoare, în timp ce ultimele date ale Institutului Național de Statistică (INS) ridică numărul total al tractoarelor funcționale în 2009 la 175.000 de unități. Reprezentanții celor două instituții nu au oferit explicații privind aceste diferențe.
„Diferențele apar pentru că multe tractoare nu au acte. Nu merg pe drumurile publice, așa că nu au acte de niciun fel. Mulți agricultori țin tractoarele pe câmp și nu ies cu ele niciodată pe șosea”, a explicat un agricultor din Giurgiu care exploatează 500 de hectare de teren cu ajutorul a șase tractoare.
Cind ministrii sint eminamente politici, asa se intimpla… Daca ar fi un concurs acolo pe profesie, nu cred ca tov Tabara ar intra in prima suta… Examenul se da altfel din pacate… Cit esti de deschis sa aprobi investitii doar prin intermediul firmelor de casa a puterii, cit de docil esti la aplicarea politicii… Si tot asa…
Bine ca nu compara vreunu’ si productia noastra de petrol cu a Kuweitului.
Nu-i timpul pierdut 🙂
Cind ministrii sint eminamente politici, asa se intimpla… Daca ar fi un concurs acolo pe profesie, nu cred ca tov Tabara ar intra in prima suta… Examenul se da altfel din pacate… Cit esti de deschis sa aprobi investitii doar prin intermediul firmelor de casa a puterii, cit de docil esti la aplicarea politicii… Si tot asa…
Culmea e ca am avut sperante cand a fost numit Tabara, uite, domnule, in fine un agronom la conducere… Mda…