Că vinurile românești încep să-și facă din ce în ce mai vizibilă prezența în Marea Britanie v-am mai povestit (de pildă aici). Iar cea mai recentă confirmare a acestei îmbucurătoare tendințe poate fi găsită în ultimul număr din The Mail on Sunday (suplimentul de weekend al cunoscutului Daily Mail). În cronica sa de vin săptămânală, Olly Smith se referă la „revoluționarii europeni”, adică la vinurile produse în România, Croația și Portugalia.
„Am început să mă gândesc la Europa de dincolo de Franța, Italia și Spania, la excelentele vinuri cu preț rezonabil din România, la albele parfumate ale Croației și la bogăția stilurilor ce se regăsesc în vinurile portugheze. De ce Dumnezeu nu bem mai des aceste vinuri?”
N-am să vă ofer, firește, textul integral, care oricum e cam lung (însă, dacă sunteți curioși să aflați mai multe despre vinurile croate, portugheze, dar și elvețiene, articolul complet este aici). Presupun că vă interesează în primul rând părerea lui Olly Smith despre vinurile noastre:
„Este posibil ca dumneavoastră să nu fi gustat recent vreun vin românesc, dar bănuiesc că e doar o chestiune de timp. Pentru că raportul calitate-preț al vinurilor din această țară este cu adevărat uimitor. Există câteva soiuri locale, care vă vor pune la grea încercare pronunția, precum parfumata Fetească Albă (prefer să-i spun, englezește, White Maiden). Dar veți găsi și Pinot Noir (vedeți recomandarea de mai jos), Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc și alte câteva vinuri mult mai familiare. Gama Paparuda include Syrah, Pinot Noir, Pinot Grigio, Sauvignon Blanc și oferă în general vinuri moderne, fructate, la prețuri excelente. Le puteți găsi în magazine precum Wine Rack, Tanners, Adnams ș.a.m.d. Chiar merită să vă uitați după ele.”
Cât despre vinurile propriu-zise, Olly Smith s-a oprit la două dintre ele (cele din imaginea de mai sus).
Despre NV Sainsbury’s House Pinot Noir (£4.79), el ne spune că e „un roșu ușor și suculent, cu un excelent raport calitate-preț și numai bun pentru «paharul de seară». Ne dă un foarte bun indiciu despre potențialul vinurilor pe care le poate oferi România, și încă la prețuri foarte competitive.”
Cât despre Paparuda Sauvignon Blanc 2011 (£6.99), aflăm că e „șturlubatic, plin, intens, cu o reușită notă tropicală”.
Nu pot să închei fără să fac o precizare: Olly Smith nu face absolut nicio mențiune în text despre producătorul vinurilor (dacă sunteți curioși, aflați că e vorba de Recaș). Pentru el este vorba despre vinuri românești, punct. Încă o dovadă, dacă mai era nevoie, că podgorenii noștri ar trebui să lase deoparte rivalitățile stupide și să muncească împreună pentru o promovare externă eficientă.
Și să nu uit: în caz că nu știați, NV înseamnă non-vintage, adică un cupaj făcut din vinuri obținute din recoltele a doi sau mai mulți ani.
Iar dacă doriți să aflați mai multe despre Olly Smith, toate detaliile le găsiți aici.