Sep 25, 2012 costachel Mozaic, Topuri 0
Despre anualul Brands Report realizat de the drinks business am mai apucat să vorbim, referindu-ne atât la clasamentul general al brandurilor, cât și la cel separat al șampaniilor. Astăzi, după cum ați dedus deja din titlu, a venit rândul celor mai vândute mărci de bere din lume. Un clasament cât se poate de interesant, ce are drept lider o bere de care, probabil, nici c-ați auzit vreodată!
Volum 2011: 12,3 milioane de barili;
Volum 2010: 12 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: +2,5%;
Loc ocupat în 2011: 10;
Deținătorul brandului: Asahi.
Născută din dorința de a crea o bere care să completeze mâncarea, Asahi Super Dry a devenit foarte repede cea mai populară bere din Japonia (o piață considerabilă, cu o populație de 127 milioane). Acum Asahi Super Dry este distribuită în peste 50 de țări și are deja un impact major și în Europa (este cel mai vândut lager japonez din Marea Britanie). În încercarea de a penetra piața americană, compania a lansat Asahi Super Dry Black (o bere de tipul American Dark Lager).
Volum 2011: 17,4 milioane de barili;
Volum 2010: 18 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: -3,4%;
Loc ocupat în 2011: 8;
Deținătorul brandului: AB InBev.
Brahma este prezentă în Top 10 mai ales datorită vânzărilor sale din America de Sud. Campaniile sale de marketing se bazează mai ales pe valorile culturii braziliene, iar Carnavalul de la Rio este unul din elementele forte. A fost inventat chiar și un cuvânt inexistent în limba portugheză („sapucar”, adică „să-ți eliberezi energiile negative și să lași organismul să vorbească de la sine”). A fost făcut celebru de Jennifer Lopez, care anunța într-o reclamă că a fost invitată de Brahma să „sapucar in Rio”
Volum 2011: 18 milioane de barili;
Volum 2010: 18,2 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: -1,1%;
Loc ocupat în 2011: 7;
Deținătorul brandului: SABMiller.
Americanii continuă să bea bere light, așa că Miller Lite a ajuns pe locul 4 în SUA ca volum al vânzărilor. Poziția se datorează însă și unui marketing agresiv și inventiv. Recent, a fost lansată campania „It’s Miller Time On Us”: orice persoană care se numește Miller (indiferent dacă e prenume sau nume) este îndreptățită să primească un gift card pentru o cutie de Miller Lite. În plus, continuă sponsorizarea curselor din campionatul Nascar.
Volum 2011: 18,2 milioane de barili;
Volum 2010: 14,5 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: +25%;
Loc ocupat în 2011: 9;
Deținătorul brandului: Molson Coors.
Tot o bere light, care a reușit să fie a doua bere ca volum de vânzări în Statele Unite, detronând Budweiser. (Și merită amintit aici faptul că Bud a rămas singura bere „full calorie” din US Top 5.) Interesant e faptul că firma a ales, probabil nu întâmplător, un belgian pentru promovarea produselor sale, Jean Claude Van Damme fiind starul campaniei „Closest to Cold”. Și se pare că intenționează să cucerească și Europa: recent a lansat o campanie de 6 milioane de lire sterline în Marea Britanie.
Volum 2011: 26 milioane de barili;
Volum 2010: 24,8 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: +4,8%;
Loc ocupat în 2011: 6;
Deținătorul brandului: Heineken International.
Heineken se menține pe locul al șaselea, ajutată de vânzările din Africa și de piața rusească. Este un brand într-adevăr global, dar compania recunoaște că, totuși, cel mai bine îi merge în Europa și SUA. De altfel, Europa de Vest reprezintă aproape jumătate din totalul vânzărilor. Heineken a reușit să dea o puternică lovitură de imagine prin asocierea cu franciza filmelor cu James Bond (detalii, aici), iar recent firma olandeză a reușit să obțină pachetul de control la Brasserie Nationale d’Haiti.
Volum 2011: 29,5 milioane de barili;
Volum 2010: 30,2 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: -2,3%;
Loc ocupat în 2011: 4;
Deținătorul brandului: Carlsberg Breweries.
Cu toate că Skol a coborât de pe locul 4 pe locul 5, Carlsberg își menține optimismul și crede că vânzările vor deveni mai importante pe piețele majore (SUA, Marea Britanie, China), acolo unde vânzările sunt relativ mici. În schimb, Skol a reușit creșteri importante în Africa (unde licența este deținută de Unibra) și America de Sud. Marketingul este orientat în special spre consumatorii tineri: recent a fost lasată campania „Get connected with Skol”, care s-a dovedit a fi foarte populară pe „social media”.
Volum 2011: 30,4 milioane de barili;
Volum 2010: 27,9 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: +9%;
Loc ocupat în 2011: 5;
Deținătorul brandului: AB InBev.
Pe lângă faptul că a avansat cu un loc în acest clasament, Corona a devenit cel mai mare cumpărător de publicitate outdoor din rândul berilor. Și se pare că acest lucru nu este deloc străin de creșterea vânzărilor. În ceea ce privește firma-mamă, AB InBev s-a distanțat și mai puternic de rivalii săi după ce a „înghițit” fabricantul de Corona, Grupo Modelo. În plus, și-a îmbunătățit serios poziția pe piața mexicană, una cu un ritm de creștere de aproximativ 3% pe an.
Volum 2011: 38,7 milioane de barili;
Volum 2010: 37 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: +4,5%;
Loc ocupat în 2011: 3;
Deținătorul brandului: AB InBev.
Dacă, după cum spuneam mai sus, poziția din SUA a fost atacată de Coors Light, în schimb vânzările externe au crescut cu 20% în 2011. Creșterea rapidă a vânzărilor de Budweiser pe piețele din Canada, Brazilia, Rusia și China a determinat o semnificativă îmbunătățire a situației la nivel global. Și aceasta doar după 3 ani de la preluarea producătorului, Anheuser-Busch, de către AB InBev. De precizat că în UE (mai puțin Marea Britanie) această bere este vândută sub numele de Bud, marca Budweiser fiind deținută de Budějovický Budvar (Cehia).
Volum 2011: 45,4 milioane de barili;
Volum 2010: 47,4 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: -4,4%;
Loc ocupat în 2011: 2;
Deținătorul brandului: AB InBev.
Bud Light s-a menținut și în 2012 cea mai vândută bere în SUA. Totuși, ușoara scădere a vânzărilor pare să indice faptul că AB InBev ar trebui să-și sporească eforturile în direcția creșterii exporturilor. Poate și din acest motiv, la începutul acestui an a fost lansată Bud Light Lime-a-Rita, o bere de 8%, cu aromă de margarita, destinată consumatorilor care doresc alternative mai dulci. Bud Light sponsorizează în continuare două dintre marile competiții ale sportului american (National Hockey League și Major League Baseball)
Volum 2011: 50,8 milioane de barili;
Volum 2010: 52 milioane de barili;
Evoluție 2010-2011: -2,36%;
Loc ocupat în 2011: 1;
Deținătorul brandului: SABMiller.
Cea mai vândută bere din lume este un pale, asemănătoare cu Budweiser, și de care aproape nimeni din vest n-a auzit (ce să mai vorbim despre băut). Dar este berea favorită a chinezilor, care numai anul trecut au băut peste 16,5 miliarde de halbe. Snow a detronat anul trecut vechiul lider, Bud Light, iar vânzările gamei Snow reprezintă aproximativ 84% din totalul realizat de alianța China Resources-SABMiller. E drept, Snow nu generează atâta profit precum Bud Light, dar creșterea pieței chinezești a berii va fi, conform estimărilor, de 5% pe an.