Jan 07, 2014 costachel Mozaic, Nutritie 0
Lupta pentru menționarea pe etichete a prezenței Organismelor Modificate Genetic (OMG) se află în plină desfășurare în SUA. Apar din ce în ce mai multe proiecte de legi, care se lovesc însă de opoziția marilor companii agrochimice și agroalimentare. La nivel mondial este obligatorie, în aproximativ șaizeci de țări (inclusiv membrele UE), semnalarea pe etichete a prezenței OMG.
În Statele Unite, în condițiile în care practic tot bumbacul, soia, rapița, porumbul și sfecla de zahăr sunt OMG, 26 de state au propus anul trecut legi care să aducă în atenția consumatorilor acest fapt. În Maine și Connecticut au fost deja adoptate, dar încă nu au fost puse în aplicare. Drumul a fost deschis în 2005, de Alaska, stat care a adoptat o legislație referitoare la etichetarea somonului modificat genetic, somon ale cărui efecte determinate de consumul uman sunt încă studiate de autoritățile sanitare federale.
În schimb, alte legi au fost respinse, precum în statul Washington (cu doar 2%), iar altele s-au născut moarte sau vegetează în comisiile parlamentare. Dar acest fapt nu pare să-i sperie pe cei care doresc ca OMG-urile să fie etichetate corespunzător. „Ne așteptăm la un vot favorabil în Vermont”, spune Colin O’Neil, de la Center for Food Safety (CFS).
La nivel federal, doi senatori lucrează deja la o lege și încă mai caută susținători, a mai spus O’Neil. Și probabil și la nivel statal vor mai fi propuse asemenea legi, cel mai probabil în Oregon și Colorado. Problema OMG este una care „a explodat la nivelul statelor” în acești ultimi ani, mai ales datorită „presiunii exercitate de către consumatori”, a concluzionat el.
Un recent sondaj efectuat de New York Times a relevat că 93% dintre americani sunt favorabil ideii semnalării pe etichete a prezenței în alimente a OMG-urilor. Iar momentul de cotitură a fost determinat, crede O’Neil, „de votul din California”. A fost o luptă dură, în care companiile multinaționale (DuPont, Monsanto, Syngenta, BASF, dar și Coca-Cola, Kraft, Pepsi) au cheltuit 46 de milioane de dolari pentru a-i convinge pe californieni să respingă textul de lege (mai multe detalii găsiți aici)
„Acele alegeri au dat un semnal extrem de puternic consumatorilor, care n-ar fi crezut că marii producători sunt în stare să cheltuie asemenea sume doar pentru a-i menține în ignoranță” subliniază O’Neil.
În replică, un purtător de cuvânt al Grocery Manufacturers Association (GMA) susține că „regulile de etichetare și de siguranță alimentară n-ar trebui să fie determinate de campanii politice, nici de un amalgam de legiferări” locale, ci printr-o „soluție la nivel federal”. Și, desigur, GMA, care reprezintă marii producători agrochimici și agroalimentari, afirmă că OMG-urile sunt „sigure”, iar o etichetare menită să le evidențieze ar fi costisitoare, atât pentru micii agricultori, ca și pentru organismele de verificare.
După cum spuneam și la început, însă, giganții agroalimentari încep să-și dea seama de gravitatea situației. La începutul anului, General Mills a anunțat că va începe să producă variante de Cheerios fără OMG. „Credem că piața este pregătită. Dar nu e vorba aici de probleme legate de siguranța alimentară”, se arată în comunicatul companiei.
Iar General Mills, care deține, printre altele, mărcile Häagen-Dazs (înghețată) și Yoplait (lactate) a ținut să sublinieze că „pentru alte culturi, precum porumbul, soia și sfecla de zahăr, utilizarea generalizată a OMG-urilor (în SUA – n.n.) face ca tranziția spre produse fără OMG să fie practic imposibilă”.
În schimb, vânzătorii par să fie mult mai receptivi. Lanțul de supermagazine Traders’ Joe susține că deja nu mai comercializează decât produse fără OMG. Concurentul Whole Food, care deja vinde destule produse organice, intenționează să eticheteze corespunzător produsele cu OMG (dar din 2018…) În fine, Chipotle (o rețea de restaurante de fast-food mexican) a început să afișeze pe site care anume dintre felurile de mâncare oferite conțin OMG.
Mic dicționar de produse modificate genetic