România a ieșit din top 10 al producătorilor mondiali de vin, deși este creditată de Organizația Internațională a Viei și Vinului cu un consum ascendent, a declarat Cătălin Păduraru, critic de vin și degustător autorizat, într-o conferință de presă ocazionată de Târgul Internațional de Vinuri GoodWine.
„Piața vinurilor îmbuteliate din România este estimată de Organizația Internațională a Viei și Vinului în jurul valorii de 500 de milioane de euro, plus sau minus în ultimii ani, dar cel mai important lucru este că suntem creditați cu un consum ascendent. Această creștere a pieței vinurilor fiscalizate are la bază două componente, pe de parte schimbarea tiparului de consum și conștientizarea pieței, iar pe de altă parte faptul că o parte din viile care alimentau consumul propriu sunt îmbătrânite”, a spus Păduraru.
Potrivit sursei, România a pierdut locul ocupat în top 10 în ceea ce privește suprafața cultivată cu viță de vie și implicit pe producția de vin, însă a câștigat un loc printre primii consumatori de vin.
„Chiar dacă am ieșit din top 10 din punct de vedere al suprafeței cultivate cu viță de vie și implicit al producției, am intrat în top 10 consumatori. Ceea ce este un lucru bun”, a adăugat criticul de vin.
Ca să exporți vin, ai nevoie de un brand de țară
Referitor la comerțul cu vinuri, statisticile relevă că România importă cantități mult mai mari decât exportă, însă criticul de vin consideră că România nu are vocație de exportator.
„Importurile nu sunt atât de spectaculoase, ci vocația noastră de exportator este puțin inhibată. Putem spune și că întotdeauna am avut un consum intern suficient de bun, astfel încât producătorii noștri să se adreseze consumatorului de acasă. Poate nu ar fi atât de rău dacă am dezvolta un nou produs finit al viticulturii, care se cheamă oenoturism – pe care MDRT nu îl înțelege deocamdată – și prin care am putea stimula un export de pe loc, ceea ce ar fi minunat pentru noi ca țară producătoare. Însă ca să exporți, să obții plus valoare, ai nevoie de un brand de țară. Țările care au randament mai mare în viticultură au deja piețele garantate”, a spus Cătălin Păduraru.
În ceea ce privește consumul anual de vin în România, acesta este de 24 de litri/cap de locuitor, reprezentând jumătate din consumul țărilor dezvoltate, care se ridică la 50 de litri/locuitor. De exemplu, în Franța se consumă 58 litri/cap de locuitor, în Italia 53 de litri/cap de locuitor, iar în Statele Unite doar 13 litri/cap de locuitor. (Agerpres)