Feb 10, 2012 costachel Eveniment, Interviuri, Mozaic 0
Marian Timofti, președinte al Organizației Somelierilor din România 2011 și somelier profesionist cu o experienta de 19 ani în domeniu, va întâmpina producătorii de vin și vizitatorii Festivalului Provino – Vin, Arta, Gastronomie de la Cluj-Napoca. O personalitate recunoscută prin activitatea desfășurată, acesta salută inițiativa organizatorilor festivalului de a propaga cultura vinului și îndeamnă clujenii să cunoască vinuri adevărate
Cum vedeți dumneavoastră importanța organizării unui festival de vin în Transilvania, în Cluj-Napoca?
Cluj-Napoca, unul dintre cele mai importante orașe din Transilvania, un oraș de “tranzit” pentru turiștii care vin sau pleacă din România, este un oraș în care industria ospitalității nu poate avea decât de câștigat de pe urma unui festival ca Provino. Cred ca cei din Cluj vor fi foarte receptivi și se vor implica în susținerea acestei manifestări de promovare și educare oeno-gastronomică a cetățenilor.
La Cluj, cu ocazia altor manifestări din domeniu, ma refer aici la Campionatul de gătit în aer liber, am întâlnit oameni cu care mi-a făcut o deosebita placere sa colaborez, datorita educației lor, a spiritului de ospitalitate foarte dezvoltat. Cei care-și aduc aminte de degustarea cu peste 80 de persoane pot confirma ca a fost o adevărată reușită doar datorită lor, participanților, în proporție de 75%, și doar 25% putem afirma ca a revenit somelierilor care au organizat-o. Clujul este un oraș care are nevoie de o asemenea manifestare, ce poate aduce o schimbare în consumul de vin de calitate, și de stimulare a interesului celor din industria ospitalității pentru oferta pe care o va pune la dispoziția clienților
Care va fi implicarea OSR în cadrul Festivalului?
Ca Organizație de somelieri, pot spune ca ma pot bizui pe sprijinul comunității din Cluj, colegi foarte activi în toate evenimentele la care i-am solicitat. Cum bine știți, au participat și la Provino din Iași . Cred că vom avea rezultate foarte bune și la Cluj, dacă vom promova aceasta Școală a Vinului. Mai sper sa găsim fondurile necesare organizării unui concurs de somelărie – faza Transilvania – care să fie parte integranta a evenimentului național, cu finalizare la București, după efectuarea celorlalte faze zonale: Moldova și Muntenia.
Ne dorim un concurs la care să poată participa toți somelierii din România, indiferent de asociația din care fac parte. Experiența pe care o vom câștiga, participând la acest concurs, este benefică tuturor somelierilor cu mai multă sau mai puțină vechime în breaslă. Vom încerca să ne implicăm activ, în toate etapele de desfășurare ale acestui festival al vinului, deoarece scopul este comun: promovarea produselor de calitate, îndrumarea consumatorilor la un consum moderat și adecvat.
Există un specific al pieței de consum de vin din Transilvania, comparativ cu celelalte regiuni?
Am avut ocazia sa întâlnesc la Cluj amatori de vinuri de calitate, oameni care „cochetează” la propriu cu producătorii ce au vinuri din gama HoReCa, dar și cu vinotecile care prezintă o gamă mai variată – importuri, game premium, ediții limitate, sau chiar unice etc.
Sigur că, în comparație cu alte regiuni, consumul de vin nu este foarte ridicat, dar nici nu lasă de dorit. La Cluj se consuma calitatea. Cu cât vor avea loc mai multe manifestări în care vom reuși să demonstram oamenilor efectele benefice ale unui consum moderat de vin, să le punem la dispoziție vinuri de calitate și să încercăm să dialogam pe aceasta temă foarte controversată – vinul, cu atât vom reuși sa stârnim și mai mult interesul consumatorului.
Un mesaj pentru vizitatorii Festivalului Provino?
Nu e greu de adresat un mesaj clujenilor, care, așa cum vă spuneam, sunt dornici de noutăți, sunt primitori și buni cunoscători ai produselor de calitate: Veniți la Provino Cluj-Napoca! Vizitați standurile producătorilor, unde somelierii își vor demonstra calitățile de povestitori și de cunoscători ai vinului, înscrieți-va la Școala Vinului, unde vă vom delecta cu arta servirii, degustării și asocierii vinului cu mâncarea.
Dar un mesaj pentru producătorii de vin?
Cu aceasta întrebare atingeți o latură foarte sensibila a acestei industrii: producătorul. Noi, somelierii, le mulțumim celor care vor participa, celor care au susținut și susțin în continuare aceste manifestări. Ei sunt cei care ne ajută la educarea consumatorilor și la implementarea calității în HoReCa. Ei sunt cei care pun umărul, alături de organizatori, somelieri, promotori, reviste de specialitate etc la ridicarea nivelului unui consum de calitate, a unui consum conștient, responsabil și corect al vinului.
Celor care, în general, nu participă, sau care participă doar la manifestările din capitală, nu putem decât să le uram mult succes în activitate, să-i asiguram că vom acorda aceeași atenție produselor lor, despre care știm ca au o calitate foarte bună, dar nu le vom putea răspunde la întrebarea: „De ce vinurile mele nu sunt solicitate în cutare sau cutare regiune? Iar atunci când sunt solicitate, de ce nu sunt apreciate la adevărata valoare?”
Am să vă povestesc cum am reușit sa demonstrez la un festival de acest gen care sunt gusturile consumatorilor: am așezat o masă pentru șase persoane în standul somelierilor, am pus câte trei pahare în fața fiecărui scaun și am invitat, din rândul publicului, câte șase persoane, pe rând, la o degustare în „orb” (sticle acoperite). Am servit un vin de retail de 4,5 lei (2,5 litri), un altul de cea mai buna calitate și un vin mediu (nu dam nume de vinuri sau de producători, nu acesta este scopul). Majoritatea participanților la degustare au apreciat vinul de 4,5 lei, adică 60%, pe cel mediu, 25%, indicând paharele 1 și 3. De ce oare? Așa este format gustul consumatorilor, care recunosc în acel pahar ceva ce… consumă zilnic. Celalalt vin, „necunoscutul”, nu era apreciat sau, mai corect spus, nu era înțeles la adevărata valoare.
Morala? Veniți, stimați producători, la toate manifestările din domeniu, prezentați capodoperele realizate în crame, ajutați la culturalizarea enologică a României și încurajați încercările noastre de schimbare în bine a gustului! (interviu realizat de AB Plus)