Jun 06, 2012 costachel Băuturi, Distilate, Mapamond, Mozaic 4
Războiul rece a luat sfârșit, debarcarea din Golful Porcilor și Criza rachetelor au intrat demult în cartea de istorie, însă între SUA și Cuba conflictul mocnește în continuare, pe cel mai diverse teme. Iar Havana Club este doar una dintre ele.
De câțiva ani încoace, tribunalele americane se pronunță (cum altfel?) împotriva Cubei, care încearcă să-și păstreze dreptul de proprietate asupra mărcii „Havana Club” pe teritoriul SUA. Pentru că, în caz că nu știați, cubanezii își vând celebrul rom în peste 120 de țări ale lumii, însă nu și în Statele Unite; pe de o parte datorită embargoului, iar pe de altă parte datorită faptului că autoritățile americane nu recunosc drepturile „Cubanexport” asupra mărcii. În SUA se bea Havana Club doar în Florida, dar este vorba despre un rom produs de Bacardi. Care Bacardi intenționează să-l vândă în întreaga țară dacă, după cum se pare că se va și întâmpla, la jumătatea acestei luni Cuba își va pierde orice drept de a-și apăra proprietatea pe teritoriul american.
Care e povestea? Chiar dacă, datorită embargoului, cubanezii nu-și puteau vinde romul în Statele Unite, marca înregistrată a continuat să fie protejată. Însă în 2006, atunci când protecția a expirat, U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control a refuzat să acorde Cubei licența pentru ca aceasta să poată plăti cei 200 de dolari (!) pentru reînnoirea ei. Statul cubanez a dat în judecată guvernul american și, firește, a pierdut. Iar cum U.S. Supreme Court a refuzat, pe 14 mai, să rejudece cazul, a intrat în funcțiune un countdown de 30 de zile, la sfârșitul căruia U.S. Patent and Trademark Office poate anula orice drept al cubanezilor asupra mărcii Havana Club pe teritoriul american.
Oficialii guvernului american, în ciuda repetatelor solicitări din partea Havanei, au refuzat să comenteze situația. Singura luare de poziție oficială (și cam cinică) a venit din partea Departamentului de Stat, care a fost de acord cu refuzul prelungirii, precizând: „Cubanexport a primit și și-a exercitat drepturile pe care le avea conform legilor din Statelor Unite. Cubanexport s-a putut prezenta la judecată”.
Compania franceză Pernod Ricard, care este partenerul Cubei pentru distribuția mondială a romurilor Havana Club, speră totuși că bătălia nu s-a terminat.
„Studiem acum toate acțiunile legale posibile și analizăm decizia”, a declarat Olivia Lagache, consilier general pentru Havana Club, pentru Huffington Post. „Vom continua lupta pentru păstrarea mărcii înregistrate.” Totuși, după decizia Curții Supreme, Pernod Ricard a înregistrat imediat marca „Havanista” în Statele Unite, pentru a putea vinde rom acolo în momentul ridicării embargoului.
Pe de altă parte, Bacardi, care a cumpărat în 1997 marca Havana Club de la familia Arechabala, cea care producea acest rom înaintea naționalizărilor, susține că are tot dreptul să vândă o băutură cu acest nume în Statele Unite. Și Bacardi știe ce spune, pentru că a profitat din plin de legislația americană. Există chiar și o prevedere (secțiunea 211 din Omnibus appropriations act, aprobat în 1999), denumită de unii „Bacardi Bill”, menită să împiedice statul cubanez să obțină orice marcă a vreunei firme naționalizate (cum a fost și cazul originalei firme Bacardi, care își are acum sediul în Insulele Bermuda). Că acest act a fost declarat ilegal de Organizația Mondială a Comerțului, în 2001, are probabil mai puțină importanță, de vreme ce Congresul American nu și-a făcut timp nici până astăzi să re-examineze situația. Iar faptul că, oricum, nu putea fi aplicat retroactiv în cazul Havana Club, după cum susține Pernod Ricard, n-a constituit vreun impediment pentru tribunalele americane să se pronunțe împotriva drepturilor cubaneze.
Piața americană este, de departe, cea mai importantă pentru rom, aici aflându-se circa 40% din totalul mondial al consumatorilor (aproximativ 40 de milioane de cutii vândute pe an). Poate și de aceea Bacardi domină clar Pernod Ricard în materie de rom: în 2010, firma din Bermuda a vândut un total de 19,3 milioane de cutii, în timp ce societatea franceză doar 3,8 milioane de cutii de Havana Club.
Mai multe despre rom, în general, puteți citi aici.
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Ori Baccardi cumpara firma cubaneza ori se inteleg si isi impart pietele.
Sau ar putea organiza un concurs de degustare, la nivel mondial. Sa-si dea oamenii cu parerea despre care rom e mai bun 🙂
Ei, poate or să dea americanii o lege și pentru asta 🙂
La degustare ma bag si eu, numai sa stim din timp sa ne detoxifiem.
Và-nghesuiti, FRATILOR, la degustare ! Nene Costàkele, n-am comentarii de fàcut. PERTINENT articolul. Am fost la “fatza locului” de 3x. Si-am “mâncat” la Havana Club, la mama ei, si copatà, si la gràtar si-nàbusità… de n-am cuvinte. DAR, încà o datà, americanii-s… contra vântului. Pài, CUM sà fie altii mai ceva k ei ? Cu respectul pe care vi-l datorez… FE-LI-CI-TARI ! Sà và mai spun, cà dupà prima venire din Cuba, mi-am pus mentà-n curte ? Sà “beu” ORIGINALU’ când vrea “muskii mei” ! AMIN ! Si la bunà… DEGUSTARE !