Aug 10, 2011 costachel Știri 0
Cunoscută de mult pentru contrafacerile de articole de lux și nu numai, China se lupta acum cu o avalanșă de falsuri ale unor vinuri celebre.
Deși are, deocamdată, un consum mediu de doar 1 litru de vin de persoană pe an și o tradiție practic inexistentă în domeniu, China este văzută ca un nou El Dorado al vânzărilor și analiștii se așteaptă ca, până în 2014, ea să urce până pe locul al șaselea în topul țărilor mari consumatoare de vin.
„Un vin bun dovedește că persoana care îl cumpără are un statut social ridicat”, explica Wang Li, un cursant al unei școli de degustare de vinuri din Beijing.
„Un brand celebru și un preț ridicat sunt două elemente importante care determină alegerea unei sticle vin aici”, a precizat el. Culoarea este, de asemenea, importantă, deoarece în China se consideră că vinurile albe sunt destinate exclusiv femeilor.
Vinurile franțuzești sunt considerate de către chinezi cele mai bune din lume. Anul trecut, China și Hong Kong-ul au devenit cele mai mari consumatoare de vinuri de Bordeaux, în timp ce investitorii chinezi au cumpărat mai multe crame din zona respectivă în ultimii trei ani.
Mulți chinezi bogați sunt dispuși să cheltuie și 50.000 de yuani (7.800 dolari), pentru o sticlă de Chateau Lafite Rothschild din 1982, direct de la producător, unul extrem de popular în China.
Falsificatorii au profitat de această tendință și vinul franțuzesc a devenit una dintre principalele victime ale contrafacerilor.
Falsuri sunt „peste tot, de la bază și până la cele mai selecte game”, spune Romain Vandevoorde, managerul firmei importatoare de vin Le Baron.
„Există mai mult Lafite ’82 în China decât a fost produs vreodată în Franța. Deci într-adevăr trebuie să fii precaut în cazul în care găsești așa ceva aici”, a declarat el pentru AFP.
Experții spun că este dificil de estimeze impactul falsurilor asupra sectorului vitivinicol chinez. Gama de prețuri pentru vinurile false variază de la mai puțin de 90 de yuani și până la 35.000 de yuani, pentru anii considerați excepționali.
La târgurile de vin în China, unii comercianți nu au nici un fel de mustrări să expună, în mod cât se poate de deschis, sticle de vin contrafăcute, dintre care unele sunt imitații foarte stângace.
Supermarketurile și magazinele, adică locurile de unde marea majoritate a chinezilor merge să cumpere vin, sunt, de asemenea, pline de falsuri.
Contrafacerile includ mai ales sticle de Bordeaux, diluate cu apa îndulcită, adiționate cu coloranți și arome artificiale.
Un semn clasic al falsurilor îl reprezintă ortografierea intenționat greșită a numelor, așa că există foarte multe sticle de „Laffite” sau „Lafitte”, o diferență insesizabilă pentru marea majoritate a chinezilor.
Dar „există copii mult mai îngrijite, mult mai bine făcute, în general prin re-utilizarea sticlelor «Grand Cru»”, a mai declarat Vandevoorde. O meserie la modă a devenit recuperarea sticlelor goale, care pot fi găsite on-line în China. Ele sunt umplute cu vin din Bordeaux de calitate inferioară, dar care măcar face parte, mai mult sau mai puțin, din aceeași recoltă precum cea anunțată pe etichetă.
„Există, de asemenea, și copii foarte bine făcute, care îi induc în eroare chiar și pe cei mai buni degustători de vin”, a adăugat el.
Comercianții de vin sunt tot mai precauți și învață cum să distingă falsurile de produsele adevărate, dar piața contrafacerilor este încă înfloritoare.
Wen An, care a înființat la Beijing, în 2004, școala de degustări de vinuri Easescent și se laudă că a pregătit 10.000 de chinezi, spune că doar consumatorii avizați vor putea contribui la lupta împotriva contrafacerilor.
„Atunci când chinezii vor putea să facă distincția între vin bun și rău, ei nu vor mai alege produsele contrafăcute”, a spus el.