Un foarte recent text Mediafax (sectiunea stiinta-sanatate, stirea zilei, nu altfel!) ne povesteste, dand drept sursa Daily Mail, care sunt efectele benefice ale ceaiului. Nu, nu e un text din acela sinistru, din ciclul „savantii englezi au descoperit ca…”, ci o recapitulare (destul de utila, altminteri) despre minunatele proprietati curative ale raspanditei bauturi.
Cum traduce Mediafax
„Baut in combinatie cu un strop de lapte, antioxidantii din ceai ajung mai usor in organism – dar beneficiile se pierd daca se adauga zahar.”Textul in original?„Adding milk prevents our bodies from accessing the valuable antioxidant qualities in the tea due to the proteins it contains – but adding sugar does not have the same effect.” Mda, parca e exact invers…
Mai vreti? „Un studiu realizat timp de 15 ani in Germania” e, de fapt, „A 15-year study in the Netherlands”!
N-am verificat mai departe, mi-a ajuns…
Ce nu spune Mediafax
Ca textul respectiv (publicat acum 5 zile, intre noi fie vorba) nu e, in niciun caz, stiintific, ci cat se poate de agresiv publicitar. De pilda, primul paragraf ne spune despre ceai ca reduce riscul de accident vascular cerebral (cardiovascular, in traducere Mediafax, dar sa trecem…). Drept pentru care la final vine si recomandarea: Grey’s Teas Yunnan Superior; 125g, £7.85; www.gre….co.uk. Urmatorul paragraf ne da vestea buna ca minunata bautura ajuta digestia. Drept pentru care va recomandam Twinings’ Fennel Teabags; 20 sachets, £1.08; www. te….com. Si asa mai departe. Curat text stiintific, sanatate curata!
Concluzii triste
La ora la care scriu, deja doua ziare au preluat stirea si au publicat-o ca fiind cat se poate de serioasa si de utila cititorilor. Sunt ferm convins ca pana luni (e si week-end, acuma, nu sunt stiri, fireste…) studiul asta serios va face turul televiziunilor, va fi repetat la mai toate radiourile si va fi publicat de majoritatea ziarelor. Desigur, fix ca in stirea Mediafax, la virgula. Iar setea noastra de informatii cat se poate de stiintifice despre sanatate va fi satisfacuta.
Si o precizare necesara
Fireste ca nu acuz toata agentia de stiri pentru tampenia asta (cel mult pentru politica de personal si pentru lasat oamenii de capul lor). Daca stirea (ma rog, pseudo-traducerea) ar fi fost semnata, m-as fi legat doar de viata impricinatului. Cum insa nu e cazul, deduc caci asumarea functioneaza.
Update: fireste ca o gramada de lume a preluat stirea cat se poate de nemestecata: Romania libera, Cotidianul, Realitatea (dar prin Ziarul de Prahova, nu direct de la dusman :-)) și asa mai departe, plus, fireste, multe site-uri de sanatate (!), agregatoare, bloguri s.a.m.d. Cel mai dragut e insa Gandul, care titreaza hotarat „Zaharul anihileaza beneficiile ceaiului”! Bun asa!
Don Costachel, in primul rand sa imi permiteti sa va felicit fara sa am periuta la mine pentru ultimele articole.
In al doilea rand deschideti cutia Pandorei cu acest gen de relatari. Unu la mana, sunt dureros de adevarate, doi la mana (pai sa nu iti placa Natural Born Killers daac ii intelegi mesajul?) pe dezinformare in masa se sprijina economia, presa este o ustensila extraordinara pentru transarea carcaselor personalitatii de grup.
Si nu in ultimul rand, numai urmarind reclamele si consumul care le urmeaza, un simplu ochi in cosul vecinului de la casa de marcat (e, nu e frumos, stiu) arata ca traducerile voit panicarde si cu tel pur economic functioneaza.
Si iar revenim la lupta cu morile de vant.
Ce e mai “haios” e ca dupa ce consumismul atrage efectele negative asupra sanatatii, toata lumea o coteste spre remedii naturiste unde vrajitoarea alba si descoperitorul secretului cancerului din iarba de pe malul Streiului au mare suces. Vorba lui Baiesu, in fiecare saptamana descopera cate unul secretul vindecarii cancerului cu te miri ce esenta de coada de pitpalac.
Nu sustin habotnicia in nici un domeniu, nici in cel alimentar, am scris doar de matusa care manca numai porcarii, fuma de rupea si a murit anul trecut la 104 ani, ca daca mai traia cateva luni era cea mai batrana, cica.
Mizeriile din presa insa, ma enerveaza, ca si, cum am scris anterior, produsele destinate copiilor care sunt absolut infecte. Si de aici iarasi se poate deturna discutia catre pediatrii care recomanda anumite marci de lapte praf sau alte tampenii interzicand laptele de vaca, acum toate produc boli si alergii, toate vacile au inebunit, porcii fac gripa in functie de situatia economica si gainile dau in dambla cand e nevoie sa se vanda carnea de porc.
Ultimele subiecte deschise ar fi interesante ca dezbatere publica, iaca ce imi lungii statul la cafea 🙂
Uf, ca mult ar fi de raspuns… Si-i mai las si pe altii. Dar pe scurt, in timpul comunismului, succesul revistei Flacara (a lui Paunescu) se baza si pe chestii de-astea, asa ca nu-i o tendinta noua, doar exacerbata. Despre manipulare am mai scris si-am sa mai scriu (dar am sa ma limitez doar la domeniul alimentar, in rest sa mai munceasca si altii!). Insa chestia de mai sus nu intra in categoria asta, e doar munca de mantuiala.
Cat despre mizeriile din presa, in general vorbind (Doamne, ce subiect vast!) zic doar atat (inainte de a spune cineva ceva gen „numai in Romania…”): cititi comentariile la textul original. Englejii l-au luat foarte in serios si isi dau cu parerea ca atare (ma rog, minus mostra de umor englezesc a ultimului cetatean, care zice „But you won’t live as long as a regular red wine drinker, nor will your life be as pleasant.”) Nu le-am inventat noi, nu merg numai la noi…
Bine ca e atent si scrie cineva despre aberatiile astea din presa. Am remarcat de altfel ca “jurnalismul” e de multe ori “facut” in felul asta (nu doar la noi, ca sa fie toti comentatorii linistiti).
Don Costachel, in primul rand sa imi permiteti sa va felicit fara sa am periuta la mine pentru ultimele articole.
In al doilea rand deschideti cutia Pandorei cu acest gen de relatari. Unu la mana, sunt dureros de adevarate, doi la mana (pai sa nu iti placa Natural Born Killers daac ii intelegi mesajul?) pe dezinformare in masa se sprijina economia, presa este o ustensila extraordinara pentru transarea carcaselor personalitatii de grup.
Si nu in ultimul rand, numai urmarind reclamele si consumul care le urmeaza, un simplu ochi in cosul vecinului de la casa de marcat (e, nu e frumos, stiu) arata ca traducerile voit panicarde si cu tel pur economic functioneaza.
Si iar revenim la lupta cu morile de vant.
Ce e mai “haios” e ca dupa ce consumismul atrage efectele negative asupra sanatatii, toata lumea o coteste spre remedii naturiste unde vrajitoarea alba si descoperitorul secretului cancerului din iarba de pe malul Streiului au mare suces. Vorba lui Baiesu, in fiecare saptamana descopera cate unul secretul vindecarii cancerului cu te miri ce esenta de coada de pitpalac.
Nu sustin habotnicia in nici un domeniu, nici in cel alimentar, am scris doar de matusa care manca numai porcarii, fuma de rupea si a murit anul trecut la 104 ani, ca daca mai traia cateva luni era cea mai batrana, cica.
Mizeriile din presa insa, ma enerveaza, ca si, cum am scris anterior, produsele destinate copiilor care sunt absolut infecte. Si de aici iarasi se poate deturna discutia catre pediatrii care recomanda anumite marci de lapte praf sau alte tampenii interzicand laptele de vaca, acum toate produc boli si alergii, toate vacile au inebunit, porcii fac gripa in functie de situatia economica si gainile dau in dambla cand e nevoie sa se vanda carnea de porc.
Ultimele subiecte deschise ar fi interesante ca dezbatere publica, iaca ce imi lungii statul la cafea 🙂
Multa sanatate!
Uf, ca mult ar fi de raspuns… Si-i mai las si pe altii. Dar pe scurt, in timpul comunismului, succesul revistei Flacara (a lui Paunescu) se baza si pe chestii de-astea, asa ca nu-i o tendinta noua, doar exacerbata. Despre manipulare am mai scris si-am sa mai scriu (dar am sa ma limitez doar la domeniul alimentar, in rest sa mai munceasca si altii!). Insa chestia de mai sus nu intra in categoria asta, e doar munca de mantuiala.
Cat despre mizeriile din presa, in general vorbind (Doamne, ce subiect vast!) zic doar atat (inainte de a spune cineva ceva gen „numai in Romania…”): cititi comentariile la textul original. Englejii l-au luat foarte in serios si isi dau cu parerea ca atare (ma rog, minus mostra de umor englezesc a ultimului cetatean, care zice „But you won’t live as long as a regular red wine drinker, nor will your life be as pleasant.”) Nu le-am inventat noi, nu merg numai la noi…
Cetateanul ala cu “as a regular red wine drinker” imi place… are experienta la antioxidanti.
Aia antioxidanti, nu… 😀
“Doamne, ce subiect vast!”
Eu v-am zis ca v-ati pus pe rautati si ati eliberat demonii din camara 🙂
Bine ca e atent si scrie cineva despre aberatiile astea din presa. Am remarcat de altfel ca “jurnalismul” e de multe ori “facut” in felul asta (nu doar la noi, ca sa fie toti comentatorii linistiti).