Legumele s-au ieftinit în ultimul an cu 30%, acesta fiind primul semn al recoltelor bogate din acest an. Reducerile ar putea fi însă și mai mari dacă, din curțile micilor fermieri până în magazin, prețurile nu ar crește și de cinci ori. Astfel, deși la micii fermieri un kilogram de roșii costă și 0,5 lei, în rețele comerciale ca Mega Image sau Carrefour prețul final pentru clienți este peste 2,5 lei.
Producătorii de legume din România spun că prețurile explodează pe drumul dintre ferme și magazin pentru că agricultorii nu își vând direct marfa marilor rețele comerciale, ci intermediarilor. Agricultorii români spun că nu pot negocia singuri cu marile rețele comerciale, pentru că acestea au condiții foarte stricte, ce pot fi îndeplinite doar de intermediari.
„Prețurile cresc mult pe drumul dintre producător și magazin pentru că producătorii vând intermediarilor. Singuri nu am putea negocia cu hipermarketurile, pentru că nu fac diferențe între producători și intermediari, pentru ei toți sunt furnizori. Până la urmă, legumele noastre ajung indirect în marile magazine”, spune Nicolae Cristia, administratorul grupului de producători Legumes din județul Tulcea.
Și alți agricultori pun aceste diferențe de preț tot pe seama intermediarilor. Micii producători adaugă însă la rândul lor că dispariția angrosiștilor din lanțul comercial i-ar duce la faliment.
„De obicei vând roșii sau ardei intermediarilor pentru că nu am timp să mă ocup și de grădină și să vin să vând și în piață. Treaba mea este să produc legumele și a lor să le vândă”, spune Florian Bălăn din Jirlău, județul Brăila
Legumele au ținut în frâu inflația în iulie
Prețurile bunurilor de consum au scăzut în iulie pentru a doua lună consecutiv ca urmare a ieftinirii alimentelor, coborând astfel rata anuală a inflației la 4,85%.
În luna iulie a acestui an prețurile alimentelor au scăzut cu 1,9% față de luna precedentă. Totuși prețurile alimentelor sunt per total mai mari cu 1,8% față de sfârșitul anului trecut.
Pe de altă parte legumele au înregistrat în iulie scăderi de prețuri de 14,5% față de luna anterioară, diferența fiind de 7,7% față de sfârșitul anului trecut.
Cred ca am mai zis, ca secretara de key account (nu stiu sa traduc asta nici sa ma bati) ca nu sunt numai adaosurile intermediarilor, daca am mai zis si ma repet stergeti dvs.
Ca sa intre leguma in lantul de magazine mai trebuie:
– sters pe pres (vulgar: spaga la directorul de raion)
– taxa de raft
– taxa de produs
– taxa de listare
mai sunt si altele, taxe de produse noi, diverse, astea ajung, la un produs, cumulate, la mii de euro, ceea ce un amarat de nea Ion nu si-ar permite ca sa dea direct toata productia la magazin.
Chiar daca le-ai mai spus, nu-i nimic, chestiile astea merita repetate pana cand invata toata lumea ca-i musai sa existe sa existe, pe langa hypermarketuri, si solutii alternative. Pe care doar frumoasa clasa politica le poate sprijini. Deocamdata, doar constata ca trebuie…
Cred ca am mai zis, ca secretara de key account (nu stiu sa traduc asta nici sa ma bati) ca nu sunt numai adaosurile intermediarilor, daca am mai zis si ma repet stergeti dvs.
Ca sa intre leguma in lantul de magazine mai trebuie:
– sters pe pres (vulgar: spaga la directorul de raion)
– taxa de raft
– taxa de produs
– taxa de listare
mai sunt si altele, taxe de produse noi, diverse, astea ajung, la un produs, cumulate, la mii de euro, ceea ce un amarat de nea Ion nu si-ar permite ca sa dea direct toata productia la magazin.
Chiar daca le-ai mai spus, nu-i nimic, chestiile astea merita repetate pana cand invata toata lumea ca-i musai sa existe sa existe, pe langa hypermarketuri, si solutii alternative. Pe care doar frumoasa clasa politica le poate sprijini. Deocamdata, doar constata ca trebuie…