A început ieri un nou studiu, denumit CLYMBOL și finanțat de UE (PC7), anunță European Food Information Council (EUFIC). Proiectul are drept scop mai buna înțelegere a modului în care consumatorii interpretează informațiile referitoare la sănătate prezente pe etichetele produselor alimentare. Totodată, studiul intenționează să descopere și măsura în care acestea afectează comportamentul de consum și influența lor asupra deciziei de cumpărare.
CLYMBOL („Role of health-related claims and symbols in consumer behaviour”) este un proiect de cercetare care va dura patru ani și care va oferi mai multe perspective în ceea ce privește înțelegerea consumatorului și a reacțiilor sale în legătură cu informațiile despre sănătate.
De unde s-a plecat
Mențiunile referitoare la sănătate sunt prezente de mai multă vreme pe ambalajele produselor alimentare și ele sugerează sau implică o relație între un anumit produs alimentar (sau unul dintre ingredientele sale) și starea noastră de sănătate (de exemplu, „Vitamina A ajută la buna funcționare a sistemului imunitar”). Simbolurile de sănătate sunt permise pentru produsele alimentare care îndeplinesc anumite cerințe și constituie cea mai sănătoasă opțiune într-o categorie de produse (cum ar fi Choices logo, Swedish Keyhole etc.).
„Mențiunile referitoare la sănătate sunt menite să-i ajute pe consumatori să identifice produsele alimentare ce ar reprezenta opțiunile mai sănătoase. Știm însă puține lucruri referitoare la comportamentul consumatorului în funcție de aceste mențiuni”, a declarat Prof. Dr. Klaus G. Grunert, partener și consilier științific pentru proiectul CLYMBOL.
Alegerea de către consumator a produselor depinde de mai mulți factori. Familiarizarea cu respectivul produs, mențiunile referitoare la sănătate, ingredientele utilizate, dar și alte considerente subiective determină decizia de cumpărare. Care este însă ponderea exactă a informațiilor „medicinale” în acest context?
Cercetarea
CLYMBOL își propune să înțeleagă mai bine efectele informațiilor referitoare la sănătate asupra deciziei de cumpărare și a comportamentului de consum. Echipa va crea un set de metodologii pentru a măsura rolul mențiunilor și simbolurilor referitoare la sănătate în ceea ce privește comportamentul consumatorilor, bazându-se pe cele mai recente evoluții în domeniul științei cognitive și comportamentale. Vor fi realizate studii pan-europene, experimente în supermarket-uri și analize ale datelor demografice. De pildă, cercetătorii vor analiza mișcările oculare ale consumatorilor și timpii lor de reacție, putând astfel să determine comportamentul subconștient și să facă legătura cu achizițiile propriu-zise.
Echipa
CLYMBOL reunește 14 de parteneri (din 9 țări) care au dovedit o remarcabilă capacitate de expertiză în diverse domenii: psihologie cognitivă a consumatorilor, economie, marketing, nutriție și sănătate publică. Din grup face parte și un retailer, ca o garanție a faptului că rezultatele cercetării pot fi transpuse în practică. Dar iată și lista completă:
Universitatea din Aarhus (Danemarca) – Consilier științific, Agrifood Research and Technology Centre of Aragon, CITA (Spania), Corvinus University Budapesta (Ungaria), European Food Information Council (Belgia) – Coordonator, Universitatea din Gent (Belgia), Globus SB-Warenhaus Holding GmbH & Co KG (Germania), Universitatea Saarland (Germania), Schuttelaar & Partners NV (Olanda), Swedish National Food Agency (Suedia), Universitatea din Copenhaga (Danemarca), Universitatea Oxford (Marea Britanie), Universitatea Surrey (Marea Britanie), Universitatea Ljubljana (Slovenia), Universitatea Wageningen (Olanda).