Că băutura preferată a americanilor este votca, poate că aflat mai demult. Știți însă care este marca lor preferată? Nu, n-ați ghicit: nici Smirnoff, nici Absolut, nici Stolichnaya; cât despre Finlandia, ea nu intră nici măcar într-un Top 5 al mărcilor de votcă băute de americani.
Compania de cercetare de piață NPD Grup a dat publicității un studiu referitor la preferințele în materie de votcă a consumatorilor americani. Rezultatele au demonstrat că nu există diferențe semnificative între preferințele bărbaților și cele ale femeilor, însă există mici deosebiri atunci când vine vorba despre grupurile de vârstă.
Eșantionul a fost format din 33.750 de persoane adulte (21+), iar pe primul loc s-a clasat Grey Goose, cu 18%. Urmează în clasament Absolut (12%), Smirnoff (10%), Ketel One (7%) și Stoli/Stolichnaya (5%).
Adulții sub 50 de ani preferă Grey Goose ceva mai mult decât cei 50+; grupul 21-34 are o preferință semnificativ mai mare pentru Smirnoff decât cei între 35 și 49, iar raportul este invers când este vorba despre Absolut. Cât despre Ketel One, ea este populară mai ales în rândul persoanelor sub 34 de ani.
Grey Goose este o votcă franțuzească premium, concepută pentru piața americană în 1997 de către Sydney Frank. Marca a fost cumpărată de Bacardi în 2004, cu suma de 2,2 miliarde de dolari.
Absolut este o votcă suedeză, apărută în 1879, iar brandul a fost cumpărat în 2008 de la statul suedez de către grupul francez Pernod Ricard cu suma de 5,63 miliarde de euro. Este considerat cel mai mare brand de băuturi spirtoase.
Smirnoff este o votcă rusească la origine, fabricată pentru prima oară în anii 60 ai secolului al XIX-lea, într-o distilerie înființată de Piotr Arsenievici Smirnov. După o istorie tulbure, actualmente brandul este deținut de compania britanică Diageo, care susține că Smirnoff este băutura distilată cea mai vândută din lume.
Ketel One (cunoscută și sub denumirea Ketel 1) este o votcă olandeză ale cărei origini, susțin producătorii (familia Nolet), datează din 1691. A intrat pe piața americană în 1983, iar proprietarul mărcii este acum Ketel One Worldwide B.V (joint-venture 50/50, înființat în 2008 între Nolet Group și Diageo).
Stolichnaya are și ea o istorie agitată, ca orice votcă rusească. Prima dată certă de producție datează din 1948, dar se crede că a fost făcută pentru prima oară în 1946, creatorul fiind V. G. Svirida. Actualmente, Stolichnaya de pe piața americană este distilată și îmbuteliată în Letonia, iar distribuitorul este William Grant & Sons, care a cumpărat brandul de la PepsiCo. În celelalte țări din afara Rusiei, drepturile asupra acestei votci au fost recâștigate, în 2002, de către statul rus, prin Ministerul Agriculturii.